Kata Mijatović : CRNA KUĆA
prostorna intervencija / instalacija
osb ploče obojane u crno
zvuk / ‘white noise’
2 x 2,4 x 1 m
3. 10. 2022. – 27. 11. 2022.
Na prilaz ispred Umjetničkog Paviljona Kata Mijatović postavlja objekt, crnu kuću bez vrata i prozora, unutar koje je instaliran audio sa zvucima za uspavljivanje.
Crna Kuća je neka vrst zamjenske forme/mase, metafora koja dolazi iz ‘ne-mjesta’. Ona je materijalizirana kapsula za nesvjesno, nastamba za postojati, biti, i osnovna forma primarnog ljudskog skloništa, doma. Zvuk za uspavljivanje koji dolazi iz objekta funkcionira kao signal koji upozorava da nismo budni. U odnosu na Umjetnički paviljon, crna kuća je dodani objekt zagonetne namjene.
”Crni objekt na bijelom šljunku prilaza glavnom ulazu u Umjetnički paviljon na prvi pogled djeluje poput dvodimenzionalne fotomontaže u realnom, trodimenzionalnom prostoru. Ili kao da je iz prostora izrezan dio u formi kućice, pa se vidi ono iza: prostor ispunjen crnom prazninom; nalazimo se u balonu, oko nas se nalazi to što vidimo da se nalazi, ali balon je u tom crnilu, a kućica je prozor u ono izvan balona. Pa ako se načas sjetimo činjenice da se naša kugla zapravo i nalazi u takvu prostoru, odnosno svemiru, za kojeg se ne može reći da je posve prazan i posve crn, iako nema jače crnine i veće praznine od one svemirske, to je također jedan balon. I ako je crna kućica prozor u ono izvan, tada i svemir ima ono izvan, a prozor je Crna rupa. Možda je iza Crne rupe još jedan, veći balon, koji bi, po logici stvari, trebao biti ne crn i prazan, nego u bojama i posve ispunjen svime i svačime. Nemoguće se, naime, osloboditi doživljaja da iza nečega uvijek mora biti još nešto.
Ako teleskop zamijenimo mikroskopom i gledamo prema unutra, također je u nečemu uvijek još nešto. U oba slučaja moramo priznati da je ono što vidimo i prema van i prema unutra tek mali dio onoga što postoji, odnosno našim osjetilima registrirani detalj nekakve beskrajne svekolikosti…”
/Boris Greiner, ulomak iz teksta za katalog/
Poslušajte što o svojoj instalaciji govori autorica Kata Mijatović klikom na ikonu:
KATA MIJATOVIĆ – ŽIVOTOPIS
Kata Mijatović, likovna umjetnica, rođena je 1956. u Branjini. Od 1988. do 1991. članica je neformalne umjetničke grupe Močvara / Baranja. Od 1991. do 1993. studira slikarstvo na Accademia di Belle Arti di Firenze, Firenca, Italija, a, na Akadamiji likovnih umjetnosti u Zagrebu diplomira slikarstvo 1997. u klasi prof. Đure Sedera. Od 1999. do 2018. članica SZUH-a, od 1998. članica HDLU-a.
Od 2005. do 2010. članica je Umjetničkog odbora Baranjske umjetničke kolonije.
Od 2005. do 2019. voditeljica je Galerije AŽ Atelieri Žitnjak, Zagreb. Od 2007. članica je Umjetničke grupe PLEH.
Godine 2013. sudjeluje na 55. Venecijanskom bijenalu kao predstavnica Hrvatske s projektom ”Između neba i zemlje” – kustos Branko Franceschi.
Održala je brojne samostalne izložbe te sudjelovala na velikom broju grupnih izložbi u zemlji i inozemstvu.Za svoj rad bila je nagrađivana, a radovi joj se nalaze u zbirkama hrvatskih muzeja. Živi i radi u Zagrebu.
Samostalne izložbe / projekti
2022. Bijeli šum za crne snove, Galerija Kula, Split
2021. Nema buđenja, Galerija –Legat Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića / MSUB / Beograd
2020. Calendar 2020, AK galerija, Koprivnica
Anima, animalis, Galerija Kazamat, Osijek
2019. Polje, interaktivna VR aplikacija/projekt MARTA, Mixed Reality Kunst, Sveučilište za primjenjenu zanost, Düsseldorf/, Galerija umjetnina, Split
Resume/Inconscie, Dioklecijanovi podrumi, Split
Nekoliko noćnih mora, performans, MMC Zagreb
Voices & Words /sa Zoranom Pavelićem, IAM Institute, Berlin
2018. Glasovi & Riječi /sa Zoranom Pavelićem, Mladinski Kulturni Centar , Skoplje
Glasovi & Riječi/ Pozdravi iz Baranje, sa Zoranom Pavelićem, Gradska Galerija Labin, Labin
2017. Voices & Words /sa Zoranom Pavelićem, Michaela Stock Gallery, Beč
2015. Crna Traka iz Arhiva, Galerija Greta, Zagreb
Voices & Words/sa Zoranom Pavelićem, AQB, Budimpešta,
2014. Između neba i zemlje, Umjetnički paviljon u Zagrebu, Zagreb
Između neba i zemlje, Muzej Likovnih Umjetnosti, Osijek
Između neba i zemlje, Muzej Savremene umjetnosti, Banja Luka
Ovdje možete reći bilo što/sa Zoranom Pavelićem, Galerija Ružić, Slavonski Brod
Ovdje možete reći bilo što/s Z. Pavelićem,I.A.M. Institute, Berlin
2013. Između neba i zemlje, Zattere, 55. Venecijnski bijenale, Venecija
Biti, Galerija 60-90-60, Zagreb
Ovdje možete reći bilo što/sa Zoranom Pavelićem, Galerija Flora, Dubrovnik
Na Zemlji, POP UP, Osijek
2012. Snovi iz pothodnika, Galerija Događanja, Zagreb
2011. Pogled otpora/sa Vlastom Žanić, No Galerija, MSU, Zagreb
2010. Dozivanje, Gliptoteka HAZU, Zagreb
Spavanje između neba i zemlje, performans, MSU, Zagreb
Greetings from Baranja/sa Zoranom Pavelićem, Kooh-i-nor Gallery, Copenhagen
Odabir/Selected, MKC Split, Split
2009. Zbor, performans, MSU Zagreb
Vrištanje, Galerija Prsten, HDLU, Zagreb
2008. Luka i Matej iz Branjinog Vrha, Galerija Prozori, Zagreb
Vidljivo/Nevidljivo, Mali Salon, Rijeka
2007. Vidljivo /Nevidljivo, Galerija Bačva, Dom HDLU, Zagreb
Jeka /s Zoranom Pavelićem, Galerija Moria, Stari Grad, Otok Hvar
Kunst ist ein deutsches Wort,sa Zoranom Pavelićem,Studioausstelung, Düsseldorf
2006. Posjet, MMC Kuglana2, Koprivnica
Resume, performans, MMC, Zagreb
2005. Markitin san, performans, Studio MSU, Zagreb
2004. Izabrani snovi – stvarniji od stvarnosti, Galerija Karas, Zagreb
Željkov san, performans, Galerija Karas , Zagreb
2003. Forzithia, Galerija Matice Hrvatske , Križevci
Robertova poruka, performans, Galerija Miroslav Kraljević , Zagreb
Zidanje, Galerija Križić-Roban , Zagreb
2002. Izabrani snovi, Klub Močvara, Zagreb
Privremeni smještaj, Muzej suvremene umjetnosti , Zagreb
2001. K+Z, /sa Zoranom Pavelićem / Art radionica Barutana, Slavonski Brod
Mreža snova, web projekt, Galerija Miroslav Kraljević , Zagreb
2000. Nisam svjesna, performans, Galerija SC, Zagreb
Izabrani snovi, Galerija Ghetto, Split
1999. Ugljen iz podsvijesti, Galerija SC, Zagreb
Kako je u nesvjesnom?, Galerija Gradska, Zagreb
Povratak iz nesvjesnog, Galerija Miroslav Kraljević, Zagreb
1998. Pripreme, Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb
1997. Radovi na površini, Galerija PM/Dom HDLU, Zagreb
Traklov život, Galerija Nova, Zagreb
1996. Žudnja, Galerija Otok, ARL, Dubrovnik
Skupne izložbe / projekti
2021. Umjetnost Približavanja, Islam Grčki i Islam Latinski, Kula Jankovića
Device Art 7.021, Festival umjetnosti, robotike i novih tehnologija, MSU, Zagreb
2020. Noć Muzeja / Djevojački zbor, Galerija umjetnina, Split
Almissa Open Air, art festival/ Almissa Emergency, with Zoran Pavelić
Predsuvremena akcija –postmoderna reakcija, Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb
2019. Visura Aperta, Art Festival, Lastovo/Janjina
2018. 50/68 Slike Utopije, HDLU/Filozofski fakultet, Zagreb
Cargo Transfer, Noć Muzeja, MMSU Rijeka, Rijeka
Pleh Akcija, 2008.-2018., AK Galerija, Koprivnica
Nesvrstani, Galerija Lauba, Kuća za ljude i umjetnost, Zagreb
Žena na plaži, Empeduja Beach, Rijeka
Festival Dunavski Dijalozi, Petrovaradinska tvrđava, Novi Sad
Center of Periphery, Gdanska Galeria Miejska, Gdansk
2017. Festival Željezara, Sisak
Nek ti kamen bude stina, Almissa Open Art Festival, Omiš
Video Festival ARTMETAMEDIA, Galerie Projektraum LS43, Berlin
2016. Umjetnost protiv represije, Goli Otok
Festival Željezara, Gradski muzej Sisak, Sisak
Grassomania 8 Sieroca – Revisited, Art festival, Gdanjsk
Mijene srca, Muzej prekinutih veza/Gornji grad, Zagreb
Media festival ARTMETAMEDIA SC – Studentski centar, Zagreb
Video festival ARTMETAMEDIA Kreuzberg Pavillon , Berlin
Onward cakes/Remembering Mladen Stilinović, ZKM, Zagreb
Intangibile/ Praški Kvadrienale, NO Galerija, MSU, Zagreb
2015. Grad na Drugi pogled, Koprivnica
Performance Art Festival, Osijek
Arhiv kao sudbina, PLEH, Galerija VN, Zagreb
Hiša na hribu, PLEH in Medvode, Medvode, Slovenija
2014. Intangibile /Praški Kvadrienale, Prag
PLEH Reference/ Ljubljana, MGLC, Ljubljana
Festival Željezara, Sisak
13. Dani Performansa, Varaždin
Industrial Art Bienalle, Labin
Grad je mrtav, živio Grad!, Dubrovnik
2013. Art Sanya, Encounters, Sanya, Kina
Medienkunst aus Kroatien, CHB Berlin
All of me, Stephen Stoyanov Gallery, New York
2012. Performance Art Festival, Osijek
2011. Plexus, Galerija Galženica, Velika Gorica
Dopust, Festival performansa, Dvorana Jedinstvo, Zagreb
Slika od zvuka, NO galerija, MSU, Zagreb
2010. PLEH u Sarajevu, Charlama Depoth Gallery, Sarajevo
Nitko nije siguran, 50. Porečki Annale, Galerija Zuccato, Poreč
T-HTnagrada, MSU, Zagreb
Slika od zvuka, MKC Split, Split
Extended/Ex -pe -ze, Kulturamt, Düsseldorf
2009. Hram, Galerija Prsten, HDLU, Zagreb
Performance Art Festival, Barutana, Osijek
Dopust, Dani Performansa, Split
PLEH u Subotici, Galerija dr. Vinko Perčić, Subotica
Nitko nije siguran, 50. Porečki Annale, Galerija Zuccato
Baranjska Umjetnička kolonija, Dvorac Tikveš
BUK 2009, Galerija Miroslav Kraljević, Zagreb
2008. PLEH u Koprivnici, Galerija S, Koprivnica
BUK 2008, Galerija Waldinger, Osijek
BUK 2008, Galerija Miroslav Kraljević, Zagreb
2007. Umjetnost kao život, 20. Slavonski biennale, Galerija Kazamat, Osijek
BUK 2005/2006, Galerija Miroslav Kraljević, Zagreb
Baranjska Umjetnička Kolonija, Dvorac Tikveš
T-HT nagrada, MSU, Zagreb
20. Slavonski biennale, Gradski muzej Vukovar
2006. Insert /retrospektiva hrvatske video umjetnosti, MMSU, Rijeka
Zagubljeni portreti, Galerija Meandar Media, Zagreb
Do you celebrate Christmas, Galerija prozori, Zagreb
Baranjska Umjetnička kolonija, Centar za kulturu Beli Manastir
- 40 godina galerije SC-a / Akcija-atrakcija, Galerija SC, Zagreb
Insert / retrospektiva hrvatske video umjetnosti, MSU / Zagrebački velesajam, Zagreb
Baranjska Umjetnička kolonija, Batina
30 godina BUK-a, Galerija Likovnih Umjetnosti, Osijek
2004. Homlles ideas, Galerija Miroslav Kraljević, Zagreb
Baranjska umjetnička kolonija/BUK, Batina
4. dani hrvatskog performansa, Varaždin
2003. Zagreb stories, Galerija Miroslav Kraljević , Zagreb
Mala špijunka, HDLU, Zagreb
FONA, Art festival, Rijeka
Mala špijunka, Galerija Minima, Zagreb
- Zinnober 5, Studio 6ix Pack, Hannover
18. Slavonski biennale, Galerija likovnih umjetnosti, Osijek
Osječko ljeto mladih, Galerija KaZAMAT, Osijek
Gola / Drava kolonija, Koprivnica
Inter muros/ Internacionalni art festival, Zadar Live 2, Zadar
Urban Festival, javni prostori, Zagreb
2001. Transit, Stadtische Galerie Lehrte, Lehrte
Transit, Galerija Matice hrvatske, Zagreb
Mali radovi, Galerija Minima, Zagreb
Teatar i Mit, Kazalište Gavella, Zagreb
2000. Ambijent 90, Collegium Artisticum, Sarajevo
Ambijent 90 Moderna Galerija, Rijeka
17. Slavonski biennale, Galerija likovnih umjetnosti, Osijek
1999. Mala Zemlja, Galerija Otok, Art radionica Lazareti, Dubrovnik
- 16. Slavonski biennale, Galerija Likovnih umjetnosti, Osijek
Knjiga i društvo, Cvjetni Trg, Zagreb
Small Planet Earth, Council of Europe, Strassbourg
Baranjska umjetnička kolonija/BUK, Batina
- Mala Zemlja, Klub arhitekata DAZ-a, Zagreb
Kommunication, Kunst in der Stadt, Mainz
XVI Slavonski bijenale, Gradski Muzej, Vinkovci
- International Trienniale of Painting, Sofia
XV Slavonski biennale, Galerija Likovnih Umjetnosti, Osijek
Labin Art Expres/Ideja/Materijal, Labin
Slavonian artist /XIV Slavonian biennale, Pech Gallery, Pečuh
1994. XIV Slavonski biennale, Galerija likovnih umjetnosti, Osijek
1991. Grupa Močvara, Knjižara Nova, Osijek
1990. Grupa Močvara, P+8., Beli Manastir
Grupa Močvara, Galerija CM, STUC, Osijek
Nagrada:
Ex Aequo, 18. Slavonski biennale, Osijek
Radovi u zbirkama:
Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb
Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Rijeka
Filip Trade Collection – Muzej Lauba, Zagreb
Kata Mijatović
CRNA KUĆA
Crni objekt na bijelom šljunku prilaza glavnom ulazu u Umjetnički paviljon na prvi pogled djeluje poput dvodimenzionalne fotomontaže u realnom, trodimenzionalnom prostoru. Ili kao da je iz prostora izrezan dio u formi kućice, pa se vidi ono iza: prostor ispunjen crnom prazninom; nalazimo se u balonu, oko nas se nalazi to što vidimo da se nalazi, ali balon je u tom crnilu, a kućica je prozor u ono izvan balona. Pa ako se načas sjetimo činjenice da se naša kugla zapravo i nalazi u takvu prostoru, odnosno svemiru, za kojeg se ne može reći da je posve prazan i posve crn, iako nema jače crnine i veće praznine od one svemirske, to je također jedan balon. I ako je crna kućica prozor u ono izvan, tada i svemir ima ono izvan, a prozor je Crna rupa. Možda je iza Crne rupe još jedan, veći balon, koji bi, po logici stvari, trebao biti ne crn i prazan, nego u bojama i posve ispunjen svime i svačime. Nemoguće se, naime, osloboditi doživljaja da iza nečega uvijek mora biti još nešto.
Ako teleskop zamijenimo mikroskopom i gledamo prema unutra, također je u nečemu uvijek još nešto. U oba slučaja moramo priznati da je ono što vidimo i prema van i prema unutra tek mali dio onoga što postoji, odnosno našim osjetilima registrirani detalj nekakve beskrajne svekolikosti.
Znanost tvrdi da se softverski koristimo tek jednim dijelom hardverskih kapaciteta, da nam mozak ima veće mogućnosti od onih kojima se služimo. Ljudi kažu kako bi moždane vijuge ipak trebalo ponekad malko i napregnuti, što je s jedne strane točno, ali s druge nije, zato što mozak ne funkcionira kao mišić čiji se volumen razvija vježbom, odnosno naprezanjem, jer bi to značilo da je do ovog volumena mozga došlo naprezanjem. A budući da se teško može reći kako smo se ikada u prošlosti njime služili više nego danas, proizlazi da ga nismo sami razvijali nego smo ga dobili na korištenje. Ali nismo dobili uputu za uporabu. Neke smo programe u poklonjenu računalu tijekom vremena koliko-toliko savladali, ostali čekaju, dobar dio mozga nam je na stand by.
Njegov je djelatni dio u intenzivnoj komunikaciji s osjetilima, procesuira njihovu registraciju, taj dio nazivamo svijest ili razum. Većina se ipak slaže da postoji još nešto, ono što baš i nije na raspolaganju, ono što nastaje kad, kako kaže Matoš, ‘ludost naloži razumu da složi’. Drugim riječima, nekad se neki od programa na stand by sam od sebe aktivira. Usudio bih se čak reći kako te nasumične aktivacije i nisu toliko rijetke, ali ih čvrsta ruka razuma uglavnom zatire u samom začetku.
Ne obraćati, međutim, pozornost na svjetla koja su se upalila sama od sebe, ali u nama, zapravo znači oglušiti se o temeljnu odgovornost, a to je odgovornost prema samorađajućoj misli, kao kontaktu nas i svega.
Onaj dio nas koji ne kontrolira razum, a u čije nas postojanje uvjeravaju i znanost i osobno iskustvo, trajna je tema autorskog djelovanja Kate Mijatović. Prostor nesvjesnog područje je njezina interesa, bez obzira na to radilo se o podsvijesti ili o snovima, kao formi njezine komunikacije sa svjesnim, Kata nastoji naglasiti ulogu podsvjesti, uključiti njezine reflekse u doživljaj cjelokupnoga.
Međutim, za razliku od Brune Schultza kojem je njegova „Republika snova“ metafora za interpretaciju unutarnjeg doživljaja, Kata dimenziju našeg postojanja koja nam zauzima trećinu života tretira kao sirovinu i simbolično je prevodi materijalnim svojstvima, odnosno karakteristikama elemenata iz stvarnosti. Prisutnost nesvjesnoga ilustrira vodom, bilo ispisujući riječi kistom umočenim u vodu, bilo bijelim plahtama natopljenima vodom, kao što voda hlapi na zraku, tako i snovi nestaju na javi. Drugi element je ugljen, nasuprot vodi koja teče, ugljen stoji, voda hlapi, a ugljen neprestano dobiva nove naslage, identificirajući ga kao oznaku podsvjesnoga, Kata materijalizaciju unutarnjih naslaga, primjerice, performativno iznosi na površinu („Resume“, MM centar, 2015.). Snovi su nepostojani i fluidni kao voda, no tvar od koje su oni sagrađeni postojana je, to su sedimentirani slojevi onog vanjskog, ono što su osjetila registrirala i pohranila na tvrdu ploču, nepobitni dokazi, možemo ih zamisliti kao slike koje lelujaju ili tavore u nekoj od odavno neposjećenih odaja. Pa kad svijest zaspi, onda se iz stand by stanja aktivira program za montažu, možemo ga zamisliti kao vidžeja, ima sunčane naočale i raščupanu kosu, običnu majicu, izgleda kao ulični dripac, koristi se našom arhivom, uklapa epizode s naših singlica ili long play ploča u svoj scenarij, dodaje im i efekte, klasičan eksperimentalni film. U odsutnosti regula razuma bez problema razumijemo redateljsku koncepciju. Teško je reći koliko traje njegov show jer u snovima vrijeme ne podliježe našim mjerilima. Kako se budi svijest, tako redateljskoj koncepciji iščezava smisao, kao što se plahte suše, tako zaboravljamo jezik, ne znamo više njegovu sintaksu, a pomalo nestaje i sadržaj. Ponekad se neka slika i zadrži, trenutak prije buđenja, ono što je vidžej pustio umjesto The enda, te slike Kata prikuplja i odlaže, gdje drugdje, nego u virtualni arhiv, ne pretjerujem ako kažem da ima najveću zbirku tuđih snova na svijetu.
„Crna Kuća je neka vrsta ‘zamjenske’ forme, metafora mase koja dolazi iz istog ‘ne-mjesta’. Za razliku od ugljena koji je označavao transfer sadržaja iz nesvjesnog, Crna Kuća je materijalizacija kapsule nesvjesnog.“ (K. M.)
Iz toga proizlazi kako je nesvjesno ponovno poslužilo kao sirovina, u ovom slučaju kao građevni materijal, ne radi se o crno obojenim zidovima unutar kojih se ne nalazi ništa, nego je čitava nastamba od mase iz nemjesta. Taj ne-objekt, materijalno uprizorenje negacije materijalnosti, nalazi se, kako kaže autorica, u ulozi uzorka, zarobljenog dijela nesvjesnoga. Pa kao što u Crnoj rupi ne vrijedi gravitacija kojoj je sve ostalo u svemiru podložno, tako ni u Crnoj kući ne vrijede naše mjere i ne može se znati koliki je dio nesvjesnog u njoj smješten.
Ljubitelji znanstvene fantastike prepoznat će ne-objekt kao portal za odlazak u neki drugi svemir smješten u tko zna kojoj dimenziji, poklonici psihoanalize kao sredstvo ulaska u inače nedostupne dimenzije unutarnjeg bića, ezoterici kao medij komunikacije s onostranim, a pasionirana će metafizičara zaokupiti upravo materijalna negacija stvarnosti, opipljivi trodimenzionalni izrezak iz nje. Ne predstavlja ono čega nema, jer ne postoji ono čega nema, ali logika mjesta uključuje i nešto izvan ili osim tog mjesta, ako postoji prostor, tada mora postojati i ne-prostor. Kao što u Crnoj rupi vrijeme ne podliježe gravitaciji, tako i u Crnoj kući ispred Umjetničkog paviljona prostor ne podliježe mjerama stvarnosti jer je sagrađen od ne-stvarnosti.
Katu, međutim, ne zanima negacija stvarnosti, nego prispodoba onog dijela koji joj je nedostupan. Ne zanima je analizirati filmove što ih gledamo dok spavamo, nego ih predstaviti kao slike, „Arhiv snova“ nije sanjarica, nego mozaički pregled različitih redateljskih koncepcija. Ne zanima je ugljen koristiti kao djelatno gorivo za svoju proizvodnju, nego istaknuti transfer, odnosno komunikaciju s unutarnjim slojevima bića, prostorima koji, iako nedostupni, ipak dobrim dijelom oblikuju naše doživljaje i upravljaju našim odlukama. To što se ugljen vadi iz rudnika također je u njezinu prijevodu djelatno, glavni lik Camusova Stranca kaže da je dovoljno živjeti jedan dan da bi se cijeloga života imalo čega sjećati, nepresušna je riznica unutarnjih naslaga. No ta je riznica tek manji dio prostora nedostupnog, a transfer kojeg Kata performativno obavlja, a koji rezultira sve većom hrpom ugljena na sceni, jest portret umjetničkog postupka. Ne radi se o psihoanalitičkom poniranju u podsvijest, u ishodište vlastite ličnosti, zato što je ta ličnost dio svih ličnosti, radi se o poniranju u prostor gdje one ne samo da prebivaju nego i komuniciraju, vadeći ugljen, Kata vadi odlomke dijaloga koji se u njoj vode između nje i svega.
Stoga Crnu kuću ne možemo protumačiti ni kao portal ni kao alat ni kao medij. Slijedeći naputak Eugènea Ionescoa koji u svojim „Bilješkama i kontra bilješkama“ kaže: „Samo nam mašta može otkriti autentičnu prirodu stvari, istinu, stvarniju od svakog realizma.“, ne-objekt bismo mogli shvatiti kao uzorak područja mašte. Naime, kao što je i dosad izlagan proces, snovi nestaju na javi, unutrašnjost se transferira van, kreće se od nesvjesnoga i autorskim se postupkom umjetnost identificira kao spona ili dodirna točka sa svjesnim, tako je i sada: mašta je ono čime je zasijano polje umjetničke djelatnosti koje se nalazi u području nesvjesnoga, ali plodove ubire ono svjesno. Što bi značilo da kroz optiku nesvjesnoga promatramo svjesno, ili da kroz optiku umjetnosti promatramo stvarnost.
No, Kata ne analizira snove, pa nam tako niti, slijedeći Ionescoovu analogiju, Crna kuća ne otkriva autentičnu prirodu Umjetničkog paviljona ili konteksta u kojem se on nalazi, ali, koristeći se maštom, otkrivamo njezinu autentičnu prirodu. Zamišljamo njezinu unutrašnjost, službu koja u prostoru nas i svega pali lampice i poziva da odemo prema njima bez obzira na to što se možda nalaze u neposjećenim periferijama naše svijesti. Pa ako odlučimo krenuti u nepoznatu smjeru, služba će se pobrinuti i za putokaze.
Boris Greiner
katalog izložbe: