Mario Matoković – Conversation with Noise

IZLOŽBA MARIA MATOKOVIĆA
ZA VIRTUALNU GALERIJU UMJETNIČKOG PAVILJONA

Conversation with Noise

Mario Matoković na nacionalnoj se sceni prvi put predstavio 2008. godine sudjelovanjem na grupnoj izložbi u Galeriji SC, u Zagrebu. Potom su uslijedila i samostalna izlaganja. U proteklih četrnaest godina u njegovoj su se profesionalnoj biografiji nanizale brojne grupne i samostalne izložbe koje su pružile vrlo jasan uvid u umjetničku poetiku ovog vizualnog umjetnika koji se umjetnički izražava kroz različite medije. No, bez obzira na to je li to bila fotografija, grafika, instalacija ili performans, zajednički nazivnik za rad Marija Matokovića uvijek je bila, i jest, prepoznatljiva umjetnička poetika koja se ogleda u umjetnikovoj konkretnoj angažiranosti kada su u pitanju anomalije u društvu i problemi koje one sa sobom nose. Matoković kroz svoje radove konstantno kritički reagira na opetovane društvene nepravde iskazujući time izrazito razvijenu društvenu svijest i socijalnu osjetljivost. U tome kontekstu možemo se, primjerice, prisjetiti radova Domovina, Zastava ili rada Strategija hipokritičnosti, koje je 2018. godine izložio na svojoj samostalnoj izložbi Nepodnošljiva lakoća inercije u splitskom Salonu Galić, kao i radova Ne govori ništa, ne reagiraj, Neizvjesni prostori i Hrvatski kulturni šator s izložbe U potrazi za dobrom vladavinom održanoj iste godine u Velikoj Gorici, u Galeriji Galženica, ali i recentnije To all of those people who destroyed my city kojom se predstavio u Osječkoj tvornici ideja (2021.). Ovo su samo neke od izložbi na kojima Matoković vrlo izravno umjetnički progovara problematizirajući sve negativnosti našega društva. Reagira na nepravdu, nepotizam, nekulturu… i na ostale anomalije negativnog predznaka. U svojem dosadašnjem umjetničkom stvaralaštvu njegova je angažirana umjetnička vizualna artikulacija potku dijelom imala i na nivou osobnog „susreta” s nepravdom o čemu je (pro)govorio i u medijima: „Društvena angažiranost mojih radova ima uporište u mojoj osobnoj priči; živio sam i dalje živim ono što imam potrebu kritizirati, a riječ je o svim društvenim „nepravilnostima“ koje su se događale i mojim roditeljima i mojoj supruzi.” Mario Matoković rođen je 1985. što ga generacijski svrstava u skupinu umjetnika koju se obično označava kao „mlađa generacija”. Stoga smo se zapitali je li veliko breme mladome čovjeku kontinuirano baviti se problemima? Dođe li do umora i zasićenja, potrebe za promjenom, otklona od socijalne tematike? Na ta pitanja prošle je godine odgovarao i u intervjuu (https://vizkultura.hr/intervju-mario-matokovic/) za portal Vizkultura: „Što se tiče socijalne tematike, već sam rekao kako me ona pomalo i umorila, a u posljednje vrijeme imam dojam kako počinjem reciklirati vlastite ideje te bih se vjerojatno trebao odmaknuti od takvih koncepata. Zbog toga sam počeo promišljati na koji bih način mogao uključiti nekoga drugoga u svoj rad, a ne samo i jedino biti kritičan, tako da sada promišljam o svojoj umjetnosti u tom smjeru.” Nekako istovremeno s Matokovićevim intervjuom za spomenuti portal poklopio se i naš poziv umjetniku da svoj rad predstavi u Virtualnoj galeriji Umjetničkog paviljona. Rado se odazvao i autorici ovih redaka rekao kako se u radu Conversation with Noise nastojao odmaknuti od socijalno angažiranih tema te se o(t)pustiti tijekom procesa rada povodeći se, sada već, kultnom izjavom Ivana Kožarića Sloboda je rijetka ptica (Freedom is A Rare Bird). U tome duhu Matoković je novom radu, kako kaže, pristupio iz potpuno nove perspektive, neopterećen i „oslobođen” dosadašnjih socijalno angažiranih tema i za novi rad inspiraciju pronašao u – zgradi. Umjetnika se dojmila zgrada Umjetničkog paviljona na kojoj je potres ostavio svoj razarajući rukopis. Dojmile su ga se pukotine nastale prirodnom katastrofom. No, Matoković u njima ne vidi samo puko, fizičko, oštećenje; njegov umjetnički duh u oštećenjima prepoznaje umjetničko djelo te pukotine fotografira i pristupa im kao fragmentima crteža koje je potres ostavio na uvid ovom monumentalnom zdanju. Tim činom fragmente zgrade na kojima su vidljiva oštećenja postavlja kao postamente nekim novim rješenjima, umjetničkim idejama izraslim iz katastrofe. Te će umjetničke ideje, potom, oblikovati u mediju grafike. U samom grafičkom procesu fragmente iskorištava, transferira ih na cinčane ploče te ih postavlja gotovo kao povijesne artefakte – kako na idejnoj, tako i na vizualnoj razini – rekomponira i dekonstruira radi nove konstrukcije. Matoković ističe kako „[…] zapisivanje ove ideje ujedno podrazumijeva da nosilac rada postaje dio oštećene i trenutno nefunkcionalne građevine koja je od velike važnosti za nacionalnu kulturu i umjetnost.” Složili bismo se s izrečenim i dodali bismo kako je, isto tako, zapisivanje ove ideje ujedno i umjetnikova emotivna posveta Umjetničkom paviljonu te da njegov grafički zapis, kao trajna memorija, ostaje svjedokom nekih prošlih vremena. 

 

                                                                                                            Jasminka Poklečki Stošić

 

Tehnička specifikacija rada:
Conversation with Noise, 2022.
Serija grafika u dubokom tisku
7 grafičkih listova u nakladi od 10 komada
1000 x 700 mm, veličina papira
500 x 700 mm veličina otiska, matrice

Papir Fabriano Rosaspina Bianco, 285 gr.

Pristupite virtualnoj izložbi klikom na fotografiju:

Radovi

Detalji radova

Popis izložbi

NAGRADE I PRIZNANJA

2022. nagrada na „Međunarodnoj izložbi grafika i knjiga umjetnika GraficaRI” u Rijeci, Galerija Kortil
2018. Nagrada „Ex Aequo“, 26. slavonski bijenale: „Ravna ploča“, Muzej likovnih umjetnosti, Osijek
2017. 3. nagrada za video rad Zastava iz 2011. na 5. bijenalu suvremene umjetnosti u Novorosijsku u Rusiji
2016. finale Nagrade Radoslav Putar za 2016. godinu
2011. priznanje za uspjeh u razvijanju likovnog stvaralaštva u nastavi likovne kulture na natječaju
„Tradicija i suvremenost“, Udruga hrvatskih učitelja likovne izobrazbe, (UHULI)
2008. sudjelovanje u finalu natječaja Henkel Art Award 2008.
2007. Rektorova nagrada Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku za akademsku godinu 2006./2007.

 

SAMOSTALNE IZLOŽBE

2022. Zagreb, Umjetnički paviljon u Zagrebu, Virtualna galerija, „Conversation with Noise”
2021 Zagreb, Galerija Prsten, “Kontinuitet tišine”, kustosica: Valentina Radoš
2021. Osijek, Osječka tvornica ideja, “To all of those people who destroyed my city.”
2021. Zagreb, Galerija VN, “Mjesta koja imaju razloga postojati”, kustosica Tanja Špoljar
2020. Koprivnica, AK Galerija, “200 000 koraka”, kustosica Tanja Špoljar
2018. Split, Salon Galić, „Nepodnošljiva lakoća inercije“, kustos Božo Kesić
2018. Velika Gorica, Galerija Galženica, „U potrazi za dobrom vladavinom“, kustos Klaudio Štefančić
2016. Beč, Austrija, Galerija Hrvatskog centra, „The Disasters of Nature“
2015. Zagreb, Galerija PM, „Umjetnost kao pokušaj reaktivacije“ (Matoković, Knežević), kustos Igor Loinjak
2014. Zagreb, Studio Kabineta grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, „The Disasters of Nature“, kustosica Ružica Pepelko
2013. Osijek, Galerija Kazamat, „Obiteljsko, nacionalno, zabilježeno, zaboravjeno“ (M.Rožman, A.Sladetić, M.Matoković, M.Šabić), kustosica Barbara Vujanović
2013. Grožnjan, Galerija Fonticus, „Metonimija ekonomije“, kustos Eugen Borkovsky
2012. Zabok, Galerija Green Room, „1/318658“, kustosica Vlatka Bosutić-Cvijić
2011. Zagreb, Galerija Događanja, „Hommage nevidljivom“, kustosica Ivana Gabrić

 

GRUPNE IZLOŽBE (izbor)
2022.
Split, Sveučilišna galerija u Splitu, Međunarodna izložba grafika i knjiga umjetnika GraficaRI
Zagreb, Muzej suvremene umjetnosti, Program umjetničkih akcija i performansa Ljeta u MSU-u, performans Dominacija
Rijeka, Galerija Kortil, Međunarodna izložba grafika i knjiga umjetnika GraficaRI

2020.
Osijek, Muzej likovnih umjetnosti, 27. slavonski bijenale: Slika kao virus
Zagreb, Galerija Bačva, 35. salon mladih: Millenial
Wave Hill, New York, USA, On-line projekt Art Off Screen, kustosica Eileen Jeng Lynch

2019.
Zagreb, Gliptoteka HAZU, 8. trijenale grafike
Zagreb, Galerija Prsten, Prostori Krajolika
Zagreb, Muzej suvremene umjetnosti Zagreb, 12. izložba HT nagrada za suvremenu umjetnost
Venecija, Italija, grupna izložba Arte Laguna Prize 18.19, Arsenale

2018.
Osijek, Muzej likovnih umjetnosti u Osijeku, 26. slavonski bijenale: „Ravna ploča“
Koprivnica, 5. Festival izvedbenih umjetnosti i kazališta, Koprivnička sinagoga
Zagreb, 34. salon mladih: Panoptikon, Galerija Prsten

2017.
Novorosijsk, Rusija, Novorossyik Biennale 2017 / 5. bijenale suvremene umjetnosti u Novorosijku, “Museum of Fine Arts” / Art centar Angar
Odesa, Ukrajina, 5th Odessa Biennale of Contemporary Art, Muzej suvremene umjetnosti u Odesi, koncept Mihail Raškovecki
Zadar, 21. međunarodni festival suvremenog kazališta ZADAR SNOVA 2017. / Perforacije 2017., performans p(r)osipanje
Pečuh, Mađarska, Galerija Nador, The Academy of Art Osijek in Pecs
Osijek, Performans Art Festival, tema: Sreća, koncept Marka Markovića, performans P(r)osipanje
Zenica, BiH, Muzej Grada Zenice, Aprilski susreti 2017.

2016.
Zagreb, Galerija Prsten, 33. salon mladih
Split, Podrumi Dioklecijanove palače, Rub slike ili granična područja
Zagreb, Kabinet grafike HAZU, 7. hrvatski trijenale grafike
Rijeka, Muzej moderne i suvremene umjetnosti, FINALE 2016! Nagrada Radoslav Putar

2015.
Douro, Portugal, 2nd GLOBAL PRINT 2015
Zagreb, Platforma p_3, Izložba_4
Kalsruhe, Njemačka, V8 Platform, Projektraum Donau
Osijek, Kulturni centar Osijek, Publika – djelo – kontekst, kustos izložbe: Igor Loinjak
Temišvar, Rumunjska, Galerija Fundatei Inerart Triade, Projektraum Donau
Zaprešić, Galerija Novi dvori, 18. međunarodna izložba „Minijature”

2014.
Osijek, Galerija Kazamat, 1+1
Zagreb, Institut za suvremenu umjetnost, Hrvatski krajolik – poravnanja povijesti na imaginarnom horizontu, kustos izložbe: Lorenzo Fusi
Osijek, Galerija Kazamat, godišnja izložba članova HDLU-a, Novo lice grafike

2013.
Osijek, Galerija Kazamat, izložba Međunarodne radionice umjetničke grafike 2012./2013.
Zagreb, Galerija Kaj, 1. međunarodna radionica umjetničke grafike 2012.
Osijek, Muzej Slavonije Osijek, Starter 2

2012.
Osijek, projekt POPUP – Odbiennale
Zagreb, Galerija Klovićevi dvori, OFF Program
Zagreb, Galerija Prsten, 6. hrvatski trijenale grafike
Dordrecht, Nizozemska, 222lodge Extern: The inevitable – Video festival

2011.
Pečuh, Mađarska, Galerija Nador, izložba „Osijek – Pečuh“
Zagreb, Galerija SC, 7. Velesajam kulture

2010.
Labin, Gradska Galerija Labin, HDLU Grafika 1975. – 2009.
Osijek, Galerija likovnih umjetnosti Osijek, 22. slavonski bijenale

2009.
Osijek, Galerija Kazamat, HDLU Grafika 1975. – 2009.
Zagreb, Galerija Prsten, 5. hrvatski trijenale grafike

2008.
Split, Galerija Kocka, Krojcberg
Dubrovnik, Galerija Orlando, „Krojcberg“
Pula, Galerija Rojc, „Krojcberg“
Berlin, Njemačka, Kunstraum Kreuzberg / Bethanien, Anonymous Drawings # 9
Osijek, Galerija likovnih umjetnosti Osijek, 21. slavonski bijenale
Zagreb, Galerija SC, 8. međunarodni festival studentskog kazališta multimedije, test!8

 

GRAFIČKA MAPA

2008. „445,69 km“ (F. Badurina, A. Bukvić, J. Butković, I. Čabraja, M. Čaušić, I. Karlović, M. Krstačić-Furić, L. Mazalović, D. Posavec, A. Prutki, M. Sunko, D. Šokičić,
A. Tomić, A. Vivoda)

 

RADIONICE, PROJEKTI I DRUGE AKTIVNOSTI

2023. Osijek, suautor i koordinator radionice “ORG. / Osječka radionica grafike”, zajedno s izv. prof. art. Marijem Čaušićem, izv. prof. art. Ines Matijević Cakić i Krunoslavom Dundovićem, umj. sur.
2022. Osijek, suautor i koordinator radionice “Tok i karakter; krajolik kao mogućnost” zajedno s doc. art. Vjeranom Hrpkom, listopad 2022.
2021./2022. Osijek, suautor i koordinator likovne radionice u sklopu projekta “EXPLORE(R) – Narativi prošlosti”, suradnja s Nansen dijalog centrom u Osijeku, idejni postav izložbe u Galeriji Kat, Kulturni centar Osijek
2021. Osijek, autor i koordinator radionice “Tok i karakter rijeke” zajedno s doc. art. Vjeranom Hrpkom (Zlatna greda, HR), izložba u Galeriji Knifer, listopad 2021.
2017. Osijek, koordinator i urednik izložbe „Starter3 – izložba nagrađenih studenata UAOS“, Galerija Kazamat, rujan 2017.
2017. Osijek, suradnik na predavanju i organizaciji izložbe „Kemija u umjetničkoj grafici“ u sklopu Simpozija kreativne i kulturne industrije – Kreativna riznica
2016. Osijek, voditelj radionice na Simpoziju kreativne i kulturne industrije – Kreativna riznica, radionica „Funkcija dizajna“
2015. Osijek, voditelj (zajedno sa izv. prof. art. Mariom Čaušićem) grafičke radionice sa studentima Umjetničke akademije u Osijeku,
manifestacija Tjedan mozga: Ljudska komunikacija
2012. Osijek, sudionik na 1. međunarodnoj radionici umjetničke grafike CUG 1
2011. Novi Sad, Srbija, sudionik međunarodne radionice A3. Format D.I.Y. workshop
2011. Sremski Karlovci, Srbija, sudionik međunarodne radionice Employ Youth 2011
2010. Subotica, Srbija, sudionik međunarodne konferencije Pannonian Reunion, suradnja udruge Kulturanova (Novi Sad) i Udruge za kreativni razvoj Osijek
2006. Pula, Hrvatska, sudionik radionice Krojcberg workshop

 

OSTALO
2022. u sklopu Erasmus+ programa boravio tjedan dana u Wroclawu, u Poljskoj, kao predavač na Eugeniusz Geppert Academy of Art and Design Wrocław, tema predavanja: Modra galica kao jetka u grafici
2016. u sklopu Erasmus+ programa boravio dva tjedna u Tallinnu, u Estoniji, kao predavač na Estonskoj akademiji umjetnosti, tema predavanja: Netoksični pristup u klasičnoj grafici

Biografija

Mario Matoković rođen je u Osijeku 1985. godine. Diplomirao je 2010. na Umjetničkoj akademiji u Osijeku na Odsjeku za likovnu umjetnost. Profesionalno se bavi umjetničkom djelatnošću u području suvremene vizualne i likovne prakse kroz medij grafike, videa, instalacije te umjetničke fotografije. Izlagao je na brojnim domaćim izložbama i na nekoliko međunarodnih izložbi. Sudjelovao je na više umjetničkih radionica i projekata u domovini i inozemstvu. Dobitnik je Rektorove nagrade Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku. Godine 2016. bio je finalist Nagrade Radoslav Putar, nagrade za mlade umjetnike do 35 godina u organizaciji Instituta za suvremenu umjetnost. Godine 2017. nagrađen je 3. nagradom na „5. bijenalu suvremene umjetnosti u Novorosijsku“ u Rusiji za rad „Zastava“, 2018. Nagradom „Ex Aeuqoquo“ na 26. slavonskom bijenalu u Osijeku te 2022. Nagradom GraficaRI na „Međunarodnoj izložbi grafika i knjiga umjetnika” u Rijeci. Inicijator je umjetničke rezidencije u sklopu projekta MMML Studija koji je zamišljen kao platforma za vizualna istraživanja u obliku kratkih umjetničkih rezidencija ali i projekata koji doprinose unapređenju kreativno-kritičkog mišljenja unutar zajednice. Živi i radi u Osijeku.

 

OBRAZOVANJE

2010. diplomirao na Umjetničkoj akademiji u Osijeku, Odsjek za Likovnu umjetnost, studij Likovne kulture
2004. završio Školu za tekstil, dizajn i primijenjene umjetnosti u Osijeku

 

REZIDENCIJE

lipanj – srpanj 2019. Umjetnička rezidencija ART OMI Arts Center, Ghent, New York, SAD

 

Više o umjetniku: mariomatokovic.com