Neli Ružić: Timescape – vremenski obzor

N Ruzic Postav 1000 Web 22
N Ruzic Postav 1000 Web 05
N Ruzic Postav 1000 Web 08
N Ruzic Postav 25 J Rasol
N Ruzic Postav 1000 Web 13
N Ruzic Postav 1000 Web 14
N Ruzic Postav 1000 Web 15
N Ruzic Postav 1000 Web 21
N Ruzic Postav 1000 Web 17
N Ruzic Postav 1000 Web 18
N Ruzic Postav 1000 Web 24
N Ruzic Postav 1000 Web 19

Kustosice: Irena Bekić (Umjetnički paviljon u Zagrebu) u suradnji s Marijanom Stanić (Galerija 90-60-90)

Izložba multimedijalne umjetnice Neli Ružić Timescape – vremenski obzor uključuje izložbu koja će se održati u prostorijama Hrvatskog inženjerskog saveza te prostornu intervenciju nad centralnim ulazom u zgradu Zagreb Glavni kolodvor.

Kroz izložbu i intervencije u javnom prostoru, autorica promišlja o oblicima temporalnosti koji dotiču naš život ili smo u njih uronjeni – heterogeni protok i percepciju vremena, pojedinačno ljudsko vrijeme koje uključuje i osobni ulog emocija i osjeta kao i duboko geološko vrijeme. Umjetnica se pritom oslanja na koncept vremena koji je razvila sociologinja Barbara Adam, a temelji se na kompleksnom poimanju vremena kroz prostorne, materijalne i kontekstualne međuovisnosti. Ti se aspekti isprepleću i naizmjenično aktiviraju u radu, a isto su tako aktivirani i kroz prostorno arhitektonsku trijadu: Zagreb Glavni kolodvor, Umjetnički paviljon, Palača Vranyczany – Hrvatski inženjerski savez.

Intervencija na Zagreb Glavnom kolodvoru prethodi izložbi u Palači Vranyczany (Hrvatski inženjerski savez) i bit će vidljiva počevši s večernjim satima 22. 1. 2023. do 24. 2. 2023. Radi se o svjetlosnom natpisu “Prekasno je za odustajanje” postavljenom iznad glavnog ulaza u kolodvorsku zgradu. Rečenica konstatira vremensku situaciju u kojoj se vremenske kategorije koje označavaju prije i poslije dodiruju i međusobno poništavaju, proizvodeći efekt obrtanja i iznenađenja, ali u osnovi, ona priziva optimizam, ustrajnost i nadu upućujući poziv na premošćivanje teškoća i na postojanost, usprkos individualnim problemima i/ili kolektivnim krizama – ekonomskim, ekološkim, kulturnim… Obraćajući se prolaznicima, putnicima, ljudima koji čekaju ili nekamo idu, kao i ljudima na tramvajskim stanicama u svojim svakodnevnim putanjama, rečenica uvodi poetsku i kontemplativnu situaciju u javni prostor. Sabirući različite brige, promišljanja i nastojanja, oko nje se kreira prostor bliskosti privremene solidarne zajednice u kojoj smo pozvani da ustrajemo u nastojanjima za osobni i kolektivni bolji svijet.

S obzirom na veliku fluktuaciju ljudi različitih kultura i migranata na Zagreb Glavnom kolodvoru, autorica je rečenicu prevela na engleski, arapski, francuski, farsi, španjolski, njemački i kurdski jezik te ju je ugravirala u ploču postavljenu u blizini ulaza na kolodvor.

Rad je nastao kao posljedica autoričine kustoske koncepcije Hitnost/Emergency, za Almissa Open Art Festival 2020. godine.

Izložba je dio programa Umjetničkog paviljona u Zagrebu koncipiranog kao izmještanje pri čemu se zbog nemogućnosti izlaganja u vlastitom prostoru, 125 godina od prve izložbe, Paviljon privremeno izmješta, naseljava i prisvaja druge zagrebačke kulturne i javne prostore. Odabir zgrade željezničkog kolodvora nije slučajan. Osim prostorne i vremenske bliskosti dviju zgrada, ideja željeznice višestruko je povezana s pojmom vremena kao i dislociranosti. Pokret putovanja je jednako prostorni kao i vremenski. Prvi i temeljni dio Einsteinove teorije relativnosti ilustriran je na primjeru kretanja vlaka. Precizno mjerenje i usklađivanje vremena, te ukidanje lokalnog i definiranje globalnog vremena, vezano je za željeznički promet i Industrijsku revoluciju. Iz svih tih razloga, kao i zbog dnevnih migracija i prolazaka ljudi, reprezentativna neoklasicistička zgrada Zagreb Glavnog kolodvora mjesto je intervencije.

Neli Ružić multimedijalna je umjetnica koja istražuje percepciju vremena i različite aspekte temporalnosti u odnosu na povijesne narative, preklapanja osobnog i kolektivnog sjećanja i migrantsku izmještenost. U svom radu koristi različite medije poput intervencija u javnom prostoru, objekata, instalacija i video instalacija te procesualnih radova koji uključuju arhivske i dokumentarne prakse. Imala je niz samostalnih izložbi i sudjelovala na brojnim izložbama, projektima i festivalima u Hrvatskoj, Europi, SAD-u i Latinskoj Americi. Dobitnica je druge nagrade [email protected], MSU, Zagreb (2016.), stipendije Conacyt, Meksiko (2012.-2013.); stipendije Grada Splita (1996.), stipendije ArtsLink (1996.) za rezidenciju u Headlands Center for the Arts, Sausalito, SAD te Nagrade Biennala Mladih, Moderna Galerija u Rijeci (1993.). Njeni radovi se nalaze u kolekcijama Galerije umjetnina u Splitu, MMSU Rijeka, MSU Zagreb, Galerije Marino Cettina u Umagu, Canal Mediateca Caixa Forum, Barcelona.

Diplomirala je slikarstvo na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu i magistrirala na Facultad de Artes, UAEM, Meksiko. Krajem devedesetih godina odlazi u Meksiko City gdje od 2003. do 2012. godine predaje na ENPEG La Esmeralda, Centro Nacional de las Artes. Od 2013. predaje u Školi likovnih umjetnosti u Splitu gdje 2014. osmišljava koncept i program Galerije Škola koju vodi do 2018. godine. U zvanju docenta predaje na Slikarskom odsjeku Umjetničke akademije Sveučilišta u Splitu. Članica je Hrvatske udruge likovnih umjetnika Split. Živi i radi u Splitu.

Više o umjetnici na:  https://neliruzic.com/ 

Neli Ružić
Timescape — vremenski obzor
16. 2. — 10. 3. 2023.

Intervencija u javnom prostoru
Prekasno je za odustajanje
16. 1. — 10. 3. 2023.
Zagreb Glavni kolodvor, pročelje

Likovni postav
Neli Ružić

Tehnička realizacija
Damir Martinec, Mirko Pokrajčić, Andrija Santro

Grafički dizajn
Rafaela Dražić

Partner izložbe
Hrvatski inženjerski savez, Plača Vranyczany,
Berislavićeva 6, Zagreb

Organizacija
Umjetnički paviljon u Zagrebu

Suradnja
90-60-90 | Platforma za suvremenu umjetnost

Odnosi s javnošću
Sanja Balentović

Suradnici na radovima
Tonči Bakotin, Studio Sensoria, na audio instalaciji
Imamo li plan za jučer?, 2021. Darko Škrobonja na videu
za instalaciju Disati zajedno (mjerenje kozmosa), 2021.
Carole Chargueron za zvučnu kompoziciju za instalaciju
Disati zajedno (mjerenje kozmosa) Carole Chargueron
je dio “Nacionalnog sustava umjetničkih stvaratelja
SNCA” / “parte del Sistema Nacional de Creadores
de Artes – SNCA”. Zvučna kompozicija realizirana je
zahvaljujući “Sustavu podrške kreativnosti i kulturnim
projektima – (SACPC)” / La composición sonora fue
realizada gracias al “Sistema de Apoyos a la Creación y
Proyectos Culturales – (SACPC)”

Vezani sadržaj