Virtualna izložba - Ivana Tkalčić
Izložba Floating Ivane Tkalčić za Virtualnu galeriju Umjetničkog paviljona
Nadahnuta razmišljanjima Hito Steyerl, renomirane video-umjetnice, filmašice i spisateljice u području teorije medija, Ivana Tkalčić u intervenciji što ju je osmislila za ovu priliku polazi od pojma plutanja. U jednom članku Steyerl, naime, elaborira tezu da suvremeni sustavi nadzora, satelitskog ubiciranja, mapiranja i drugih sličnih alata nameću novi skopički režim, koji smjenjuje stoljetnu vladavinu linearne perspektive i iluziju antropocentrične slike svijeta što ga je ona stvarala, ali prema čijim epistemološkim i političkim implikacijama također valja zauzeti kritički stav. Taj novi bestjelesni pogled „odozgo“, pogled je bez kontinuiranog obzorja, pogled koji odbacuje gravitacijske zakone i newtonsku fiziku, koji ne podrazumijeva fiksno stajalište u prostoru, koji vlastito ishodište u svijesti pojedinca također dovodi u pitanje… Subjektivni kinestetički osjećaj koji takav pogled izaziva može se usporediti s iskustvom plutanja, više ili manje bestežinskog kretanja, koje nije pravocrtno te posljedično utječe na doživljaj prostora i vremena. U kontekstu ciklusa zamišljenog kao niz umjetničkih intervencija u nadzorne snimke unutrašnjeg i vanjskog prostora Umjetničkog paviljona, inspiracija Ivane Tkalčić tezama Hito Steyerl lucidna je i logična: po sebi ne tako nova, no u novonastalim okolnostima i te kako aktualna forma virtualne izložbe, ne može biti puka zamjena za klasični izložbeni format, već podrazumijeva neka nova, drugačija iskustva i spoznaje.
Snimke nadzorne kamere, koje svi umjetnici koriste kao podlogu tj. medij svoje intervencije, već same po sebi utjelovljuju novi model gledanja o kojem spekulira Steyerl. Pogled nadzorne kamere jest pogled „odozgo“, pogled koji kontinuitet realnog prostora lomi na više parcijalnih vizura, koje ne ovise o gledateljevu kretanju nego o deliberaciji, odnosno voljnom odabiru zadanih pozicija kamere. To je pogled koji je po definiciji voajeristički – uslijed nemogućnosti tjelesne involviranosti u zbivanje koje se nudi pogledu, dispozicija nadzorne kamere iziskuje pasivan užitak gledanja, užitak koji uslijed monotonije crno-bijelih prizora lako može prerasti u mučninu. Intervencija Ivane Tkalčić tiče se upravo ovog aspekta: u zadanoj situaciji, ona otvara mogućnost interakcije; pristupom na snimke nadzornih kamera, preko kojih se otvara pogled u unutrašnjost i na okolni prostor Paviljona, posjetitelju je istovremeno omogućena komunikacija s umjetnicom, ali i s drugim posjetiteljima izložbe putem live chat platforme koja „parazitski“ nastanjuje sliku koju prenosi kamera. U zadanim terminima, posjetitelji i umjetnica, kao i posjetitelji međusobno će dakle moći uživo chatati, odnosno dopisno „brbljati“, inicirajući komunikacijski događaj čiji je tijek, pa i dugoročni ishod, zapravo nemoguće predvidjeti – bez zadane teme razgovora, bez moderatora, bez ograničenja broja sudionika, performativ ove komunikacije može i nadrasti kontekst same izložbe.
U cjelini, radi se dakle o modelu inovativnog korištenja operativne imovine galerijske institucije i konvencija izložbenog predstavljanja. Korištenje sustava video-nadzora kao simboličkog nadomjeska za galerijski prostor koji je trenutno izvan upotrebe te posljedično interveniranje na samim snimkama ili pomoću njih – kao zajednički nazivnik svih autorskih doprinosa u ovome ciklusu – već je samo po sebi vid taktičkog, u nekom smislu čak i hajdučkog, a svakako neočekivanoga umjetničkog ponašanja koje se poigrava sa samim medijem izložbe. Mogućnost da se preko nadzornih kamera i umjetniku i posjetiteljima otvori skopički kanal u prostor Paviljona stvara dvosmislenu situaciju: premda nisu tjelesno nazočni u prostoru, i umjetnik i publika ipak su posredno prisutni, i to putem alata koje inače tome ne služi. Rad Ivane Tkalčić dodatno zaoštrava ovu situaciju; instaliranjem chat-platforme na snimke kamere posjetitelji će imati priliku interaktivno sudjelovati u izložbenom događanju. Njihova komunikacija, koja u regularnim okolnostima predstavlja periferiju izložbenog zbivanja, sada postaje središnji sadržaj izložbe. Kao što je već napomenuto, njezin tijek nije zadan, osim funkcijama same chat-platforme. Dijaloška razmjena ideja, dojmova i stavova očekivana je pretpostavka, no valja računati i na žamor, buku u komunikacijskom kanalu, na nesporazum, pa i kolaps učinkovitog komuniciranja. Kako bilo, eksperimentalni je moment svojstven umjetnosti: odabrano postupanje nas ne mora nužno odvesti na zadani cilj, a da pritom to uopće ne mora biti loša vijest.
Autorica teksta: dr. sc. Ivana Mance
Popis izložbi
Samostalne izložbe:
2021. Why am I seeing this?, Mavena, Split, Croatia2019. A(rtificial) I(ntelligence) I and II, Atelier Meštrović, Zagreb; Gallery Meštrović, Split, Croatia
2019. BWPWP / BACK WHEN PLUTO WAS A PLANET, Lauba, Zagreb, Croatia
2019. Paradise now_ _twilight zone, snapchat, camera, text to speech, Gallery Kazamat, Osijek, Croatia
2018. Family mythology, City Gallery Striegl, Sisak, Croatia
2018. Paradise now_, gallery Izidor Kršnjavi, School of Applied Art and Design, Zagreb, Croatia
2017. Error in Utopia v 0.2, Jan Arnold gallery, RCAA, Museums Quartier, Vienna, Austria
2017. Error in Utopia v 0.1, Showroom Karlplatz, RCAA, Vienna, Austria
2017. Error in Utopia v 0.0, Y AMKE, Athens, Greece
2016. Unread books, Šira, Zagreb, Croatia
Skupne izložbe:
2021. 13. International Exhibition of Contemporary Arts – OSTRALE Biennale O21, Dresden, Germany
2021. 20. Radoslav Putar Award, Institute of Contemporary Art, Salon Galić, HULU – Split, Split, Croatia
2021. #pivilion_dot_net, Inquiry Inc., Format C & [hacklab01], Galerija Prozori, Zagreb, Croatia
2020. 27. SLAVONSKI BIENNALE, Osijek, Croatia
2020. Millennial, 35th Youth Salon, HDLU, Zagreb, Croatia
2020. Video Picnic, Martha’s Contemporary, Austin, Texas, USA
2020. #pivilion_dot_net, Booksa, Zagreb, Croatia
2020. To the Curious; Proceed, TAILS(online)
2020. Drei Tage bis zum Ende der Kunst, WHW Akademija, Galerija Nova, Zagreb, Croatia
2020. Atlas of particles – Are you predictable?, Art Pavilion “Cvijeta Zuzorić”, Belgrade, Serbia
2020. With the Collection, Perfect Peripheral, The Museum of Modern and Contemporary Art, Rijeka, Croatia
2020. The Wrong New Digital Art Biennale II, Proxy, El Farolito – Centro Cultural de España en Costa Rica
2019. Resonances III, BOZAR Centre for Fine Arts, Brussels, Belgium
2019. The Wrong New Digital Art Biennale II, Proxy (online)
2019. The Wrong New Digital Art Biennale II, WDWDN(online)
2019. What Do We Do Now ? , Casino Notabile, Mdina, Malta
2019. The Wrong New Digital Art Biennale II, Pivilion(online)
2019. Format C | #pivilion_dot_net, Scheier, Čakovec, Croatia
2019. Resonances III | Datami Festival, JRC, Milan, Italy
2019. Global vs. Endemic, C3 Centro de Ciencias de la Complejidad, UNAM, Mexico City, Mexico
2018. Summer Sessions 2018 (Kunstavond XL), V2_ Lab, Rotterdam, Netherlands
2018. Zlatna lubenica 2.0, 20th Media Mediamediterrana Festival, SKUC, Pula, Croatia
2018. 34th Youth Salon – Panoptikon, HDLU, Zagreb, Croatia
2018. Platform for Experiment 1.2, Gallery VN, Zagreb, Croatia
2017. The Wrong New Digital Art Biennale- Homeostasis Lab(online)
2017. Memories II, Gallery Huong Ngo, Hanoi, Vietnam
2017. 4th Biennial of Painting, HDLU, Zagreb, Croatia
2017. 5th Odessa Biennial of Contemporary Art, Museum of Odessa Modern Art, Odessa,Ukraine
2017. VIDEOTECA HOMEVIDEO, PROGETTO TOPPUNT, THE INDIPENDENT (National Museum of the Arts of the 21st century), Lecca, Italy
2017. The Glitch Art is Dead, Gamut Gallery, Minneapolis, USA
2016. 25th Slavonian Biennial, Gallery of fine arts, Osijek, Croatia
2016. Transform 2016: Transformation of image, Museum of Contemporary Art, Zagreb, Croatia
2016. Erste fragments 12, Kranjčar Gallery, Zagreb, Croatia
2016. fu:bar, Siva Gallery, ALU, Zagreb, Croatia
2016. The process of initiation, Kulturflux, Pogon jedinstva, Zagreb, Croatia
Rezidencije:
May – September 2021 – EthicAI=LABS, Goethe-Institut Kroatien (online)
5.11.2019.-1.6.2020. WHW Akademija – international art study program, Zagreb, Croatia
1.02. 2019.-1.02.2020. SciArt Project, Artist-in-Resonance I., The Joint Research Centre (JRC), European Commission, Ispra, Italy
17.10.2018.-20.10.2018. – CreArt (Network of Cities for Artistic Creation) workshop „The use of photography as a sculptural material in contemporary art“ led by artist Kristian Kožul and curator Lea Vene, Museum of contemporary art, Zagreb, Croatia
17.7.2018 – 8. 9. 2018. Summer Session, V2_ Lab, Rotterdam, Netherlands
25 – 29 June 2018. SciArt, Summer School, Resonances III Festival, The Joint Research Centre (JRC), European Commission, Ispra, Italy
28 – 30 November 2017. masterclass program with Katarzynom Kozyrom, Galeria Labirynt, CreArt (Network of Cities for Artistic Creation), Lublin, Poland
3.7.2017. – 31.8.2017. – Kunstnarhuset Messen, Ålvik, Norway
1.4.2017. – 30.6.2017. – NXT Residency 2017, ELIA & Academy of Fine Arts Vienna, Vienna, Austria
1.12.2016. – 31.1.2017. – Y AMKE, Athens, Greece
Edukacije:
2015 – 2016 Academy of Fine Arts, Zagreb,Croatia Graduate studies (MA)
2014 – 2015 Academy of Fine Arts, Munich, Germany
2011 – 2015 Academy of Fine Arts, Zagreb, Croatia, Undergraduate studies (BA)
2010 – 2012 Faculty of Economics, Zagreb, Croatia, Graduate Studies, Tourism (mag oec.)
2006 – 2010 Faculty of Economics, Zagreb, Croatia, Undergraduate studies (BSc)
Biografija
Ivana Tkalčić (1987.) suvremena multimedijalna umjetnica. Magistrirala na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu 2012. godine, nakon čega je upisala Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu gdje je završila preddiplomski studij. Edukaciju nastavlja na Akademiji likovnih umjetnosti u Munichu, Njemačkoj, a potom i stiče magistarsku titulu na ALU Zagreb 2016. godine. Sudjelovala je na više samostalnih izložbi u Hrvatskoj i Europi te brojnim grupnim izložbama u svijetu.
Finalistica i dobitnica više nagrada: 20. nagrade Radoslav Putar-Young Visual Artists Awards, Grand Prix nagrada na 35. Salonu mladih, Erste fragmenti 12, Rektorove nagrade za najbolje studente, Sveučilišta u Zagrebu, RCAA – young European art award.
Sudjelovala je na više rezidencija u Zagrebu, Italiji, Nizozemskoj, Belgiji, Poljskoj, Norveškoj Austriji i Grčkoj.